Der findes en helt speciel genre indenfor nyhedsartikler om bøger. Motivet til artiklen er: det-skal-ikke-hedde-sig-at-vores-avis-ikke-opdagede-den-næste-Stieg-Larsson-efter-alle-andre.

Kilderne til artiklen er typisk forlæggere med en økonomisk interesse i at fremme en bestemt bog. Journalisten agerer med andre ord forlænget arm for marketingsafdelingerne hos forlagene.

Sådan en artikel kan man læse hos Information, der har ‘fundet’ det nye hotte bud på en svensk kriminalforfatter. Interessen fra udenlandske forlag er utrolig stor og har i løbet af kort tid gjort forfatteren til millionær. Siger den svenske forlægger. Helt rigtig, vi har betalt usædvanligt meget for at udgive den første bog. Siger den danske forlægger. Desuden har den debuterende forfatter gjort sig meget umage (mere end alle andre, forstår man). Siger den svenske forlægger.

Og så får vi det ultimative argument: “… til forskel fra andre kriminalromaner, vil opklaringsarbejdet i Hypnotisøren være placeret i periferien af fortællingen.”

Hmm…er opklaringsarbejdet ikke netop det der kendetegner en kriminalroman? Hvis det er nedprioriteret eller ligefrem uvæsentligt, er det så ikke en anden genre?

Kunne man forestille sig den samme forlagsmand reklamere for en ny biografi med ordene:”… til forskel fra andre biografier, vil det personlige i Hypnotisøren være placeret i periferien af fortællingen.”

Eller hvad med: “…til forskel fra andre kogebøger, vil opskrifterne i denne nye kogebog være placeret bagerst i bogen, efter biltipsene.”

Tja, jeg synes bare det er lidt sært.