Da den succesfulde maler og ungkarl P.S.Krøyer genser den unge smukke Marie Triepcke gennem et cafevindue i december 1888 var det forelskelse ved første blik. Hans forelskelse bliver straks gengældt, og sommeren 1889 gifter de sig efter en for datiden upassende kort forlovelsesperiode.

Parret bosætter sig i København og Skagen, rejser en del og får en datter. Men mens Krøyer maler og maler går Maries maleri næsten i stå. Modsat hendes livslange veninde Anna Ancher, lykkes det ikke rigtig for Marie at kombinere ægteskabet med kunstneren.

Portræt af et ægteskab

Bogen er opdelt i 3 hovedafsnit: det første om P.S. Krøyers kunst og karriere, det andet historien om og analyse af deres ægteskab, bruddet og Krøyers sygdom, og det tredje om Maries kunst.

Især det midterste afsnit, skrevet af Tonni Arnold er ret spændende. Her argumenterer Arnold overbevisende for at Maries manglende kunstneriske udfoldelser ikke så meget skyldes moder- og hustrurollerne, men mere Maries usikkerhed og tvivl på sig selv samtidig med at hun gifter sig med en produktiv og selvsikker maler på højden af hans kunnen.

Arnold tager også livet af teorien om at Krøyers mentale ustabilitet skyldes syfilis i tredje stadie.

Ægteskabet ender da Marie forelsker sig i den svenske komponist Hugo Alfvén, og hun ender med at tage med ham til Stockholm.

Dobbeltportræt
Allerede i starten af deres ægteskab, i 1890, maler de hinanden i dette dobbeltportræt.

Retrospektivt aner man allerede her situationen: Marie malet smuk og ophøjet, Søren malet indesluttet og i nærmest sygelig ansigtskulør.

En fin og informativ bog med masser af gengivelser af privatfotos og Krøyerparrets malerier.

Diverse: Portraits of a Marriage. Marie and P.S. Krøyer. Gl. Holtegaard/Skagens Museum, 1997.