Inden jeg gik i gang med Kapuscinskis ‘Imperiet’, var jeg gået i gang med Victor Serges roman ‘The Case of Comrade Tulayev’, men det er en roman jeg skal have god tid til at sparke igang. 20 sider hver aften inden jeg falder i søvn, den går ikke.
Efter ‘Imperiet’ tog jeg noget let på engelsk, Masons ‘The Piano Tuner’. I 1886 bliver klaverstemmeren Edgar Drake hyret af det engelske militær til at tage til Burma, til den yderste forpost i det engelske imperium, hvor et klaver skal stemmes.
Det er på forhånd temmelig uklart, hvorfor denne bekostelige mission er så vigtig. Skal klaveret bruges til at holde den lokale øverstbefalende englænder glad, eller bruges det magiske klaver til at fortrylle de indfødte til at overgive sig til fortsat engelsk udbytning?
Vor helt, klavestemmeren, rejser op ad floden ud i junglen for at møde den excentriske engelske kommandant på imperiets yderste konfliktramte forpost.
Lyder det bekendt? Som, lad os sige: Martin Sheen på vej op ad floden for at møde den vanvittige kommandant i Marlon Brandos skikkelse i filmen ‘Dommedag nu’?
Mon ikke! Og undervejs får vi klaverets historie, lidt engelsk kolonihistorie, en lille romance og eksotiske indfødte.
Gaaaaaaaab!