Vi skal i dag kigge lidt på den grafiske biografi Red Rosa, men hvad er en grafisk biografi eller roman? Det er hverken en tegneserie eller en illustreret roman, men hvad er det så?
Tager vi den grafiske roman Red Rosa af Kate Evans som udgangspunkt, er formatet cirka 25 x 17 centimeter og på 220 sider. Til sammenligning er Månen tur-retur i serien om Tintin af Hergé cirka 29,5 x 22 centimeter og på 62 sider.
En anden forskel, som jeg dog ikke har opgjort lige så nøjagtig, er at der er langt mere skrift i Red Rosa end i Månen tur-retur. Hergé arbejder i farver mens Kate Evans arbejder i sort/hvid. Begge arbejder i felter/striber, men Red Rosa er langt mindre tilbøjelig til at overholde felternes begrænsning. I Red Rosa arbejdes der også med formen på felterne, der kan gå tværs over to sider, være vifteformet eller på anden måde bryde det rektangulære/kvadratiske.
Formatet er altså mindre men længere (flere sider) og med meget mere tekst. Måske kan man sige, at tegningerne ikke skal understøtte teksten, og teksten ikke skal understøtte tegningerne. Tekst og tegninger er ligeværdige partnere.
Red Rosa er altså en grafisk biografi. Den handler om revolutionæren og tænkeren Rosa Luxemburg, født i Polen i 1871, myrdet i Berlin i 1919 sammen med Karl Liebknecht på ordre af den socialdemokratiske leder Friedrich Ebert.
Rosa Luxemburg adskiller sig fra mange andre af sine samtidige revolutionære ved ikke at være snavset til af massemord eller undertrykkelse af demokratiske rettigheder. Tværtimod holder hun fast i sine idealer, når det virkelig gælder.
Eksempelvis var socialisterne og arbejderbevægelsen enige om ikke at deltage i den verdenskrig, alle vidste det trak op til. Men de socialdemokratiske medlemmer af Rigsdagen i Tyskland (bortset fra Karl Liebknecht), endte faktisk med at stemme for krigen.
Det pletfrie ry, gør Red Rosa en del for at holde fast i, for eksempel omkring den tyske revolution i 1919, hvor Liebknecht uden Rosas viden medvirker til at sætte gang i et kupforsøg.
Jeg kender ikke historien godt nok til at vide, hvad der er rigtigt og forkert i den sag, men heldigvis giver Kate Evans sine læsere rigelig lejlighed til at kigge sig i kortene med et omfattende noteapperat og litteraturliste bagerst.
Rosa Luxemburg er en virkelig interessant person i en interessant og voldsom brydningstid, med mange progressive tanker om kvindesagen, fred og så videre, og derfor er hun stadig interessant at læse om.
Kate Evans tegnestil er jeg virkelig vild med. Hun formår at få Rosas udtryk til at ændre sig fra stærk, stædig, agiterende, hårdt arbejdende, elskende og elsket, og til tider endda nærmest smuk, sørgende og lidende.
Og så bruges mediet rigtig kreativt, som det også ses af forsiden. Point of view varieres godt, rammerne brydes jævnligt, og skygger bruges effektivt til at skabe dybde.
Med andre ord: Red Rosa af Kate Evans er en rigtig fed grafisk biografi, rigtig godt tegnet og skrevet om en dybt interessant historisk person, der sikkert stadig kan skille vandene, men hvis idealisme, kompromisløshed og offer det er svært ikke at have sympati for.
Kate Evans: Red Rosa. A Graphic Biography of Rosa Luxemburg. Verso, 2015.